KPIs و اهمیت آن
(Key Performance Indicator) KPI یک مقدار قابل اندازه گیری است که نشان میدهد چطور یک شرکت و سازمان به طور موثر در حال دستیابی به اهداف اصلی خود میباشد. KPI کمک میکند تا شرکتها و سازمانها روند پیشرفتشان را به کمک دادهها دنبال کنند. این میتواند صاحبان کسب و کار را در برنامه ریزی، مدیریت و تصمیم گیری های مهم یاری دهد.
مشخصههای مهم KPIs:
- قابلیت اندازه گیری
- مشخص
- محدود به زمان
- قابل انجام و اجرا
انواع KPIs:
- Financial KPIs اندازه گیری سود، ضرر و دیگر جنبههای مالی
- Customer KPIs مثل رضایت مشتریان و نرخ رویگردانی مشتریان
- Operational KPIs دنبال کردن روند کارایی و تاثیر روندهای شغلی
- Sales & Marketing KPIs سنجش عملکرد فروش و فعالیتهای بازار مثل رشد فروش، ترافیک وب سایت و …
- HR KPIs تمرکز روی عملکرد کارکنان، مرخصیها و بازنشستگی و …
- Project Management KPIs دنبال کردن میزان موفقیت پروژهها مثل میزان تکمیل پروژه، بودجه پروژه و …
تا اینجا میتوان به درک اولیه از KPIs و اهمیت آن پی برد. با توجه به انواع KPIs میتوان درک کرد که آنالیز دادههای KPIs بسیار با اهمیت است. همچنین داشبوردهایی که امروزه جایگزین روشهایی مثل کدنویسی مستقیم و صرف شدهاند.
لذا شرکتها، سازمانها و کسب و کارها بهطور کلی میتوانند از KPIs و گزارشها برای رسیدن به اهدافشان استفاده کنند.
در ادامه قصد داریم بیشتر درباره روشها و داشبوردهای کار با KPIs صحبت کنیم..
اگر برای کسب و کار خود نیاز به مشاوره و اجرای پروژه های نرم افزاری و هوش مصنوعی دارید، با ما تماس بگیرید. متخصصان و مشاورین ما بهترین ابزار و پلتفرمها (۲۰۲۵) را به شما معرفی کرده و بکار خواهند برد.